Din kropp är underbar!

Oavsett vem du är, hur du ser ut eller hur du väljer att se på din kropp och ditt utseende, tro mig din kropp är
underbar.
Det är det häftigaste verktyg som du någonsin kommer att ha. Tänk allt den låter dig uppleva, allt du kan använda
den till.
Men du gillar den inte ändå, och varför? Jo för att media har bestämmt att en  kropp inte "ska" se ut som din gör.
Näsan kanske ska vara lite mindre, trotts att din näsa ger syre och låter dig uppleva dofter.
Dina ögon kanske skulle haft en annan färg, trotts att dina ögon låter dig se världen.
Dina öron kanske skulle vara mindre utstickande, trotts att du tydligt och klart hör din favoritmusik spelas
i hörlurarna.

Sen kan vi ju börja snacka om hur din midja ska se ut också, och dina lår.

Och det absolut värsta med allt det här är att du gick på det. Du blev lurad, precis som jag. Precis som så
många andra människor. Lurade av ett ideal som vi inte ska stämma in på, för vi ska se ut som vi gör.

Vi ser ner på oss själva allderles för mycket. Det finns så mycket som vi så gärna skulle vilja "rätta till"
trotts att det inte finns några fel.

Se dig själv i spegeln, och se alla möjligheter din kropp ger dig.
I varje människa finns skönhet, alla ögon kan förföra. Alla röster kan låta som musik.

När ska vi sluta vara så fruktansvärt elaka mot oss själva?

När ska mobbningen av oss själva ta slut?

Uppskatta din kropp varje gång du använder den, när du dansa, när du springer, när du har sex, när du förflyttar
dig från en plats till en annan.

Jag vet att det inte är lätt, men snälla försök. Jag försöker...
Jag vet att det jag skriver stämmer och det vet nog du också. Jag måste bara lära mig uppskatta mig själv mer.

Jag säger inte att du inte ska byta frisyr eller sminka dig, om du trivs med det gör det. Men låt bara inte ditt
självförtroende hänga på det.

Lär dig se ditt värde.

Kommentarer
Postat av: Sofia

Underbart inlägg!! Så jävla rätt!! Ska läsa det här inlägget varje gång jag mår dåligt pga mitt utseende. Readera aldrig det här!!! Och sluta aldrig skriva!!!



Kram!!

2009-06-12 @ 15:25:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback