Utbildning

Nu är det dags att prata om någonting som oroar mig väldigt, väldigt mycket. Som vi alla vet är det lätt att bli skoltrött under högstadie och gymnasie åren. Jag kommer ihåg uhr skoltrött jag var. Ungdommar skolkar och fuskar på prov och liknande för att dem helt enkelt inte orkar bry sig längre. Det här är självklart ett jätte stort problem, men jag tycker att det är större än vad folk verkar tro.

En viktigt grund till en fungerande demokrati är att folket har utbildning och är upplysta om saker och ting. Oavsett vilken diktaur stat du väljer att granska så är det tydligt att människor blr förd bakom ljuset med utebliben information, ensidig propaganda och vetskapen om att man inte får ifrågasätta och vara kritisk.

Men vi lever ju inte i en diktatur, vi lever ju i en demokrati, eller hur? Och vi har skolplikt fram till nionde klass och vi förväntas gå gymnasiet... så varför är jag orolig?

Ungdomar idag uppmuntras inte till att utbilda sig, de tvingas. Skolpolitiken idag är utformad för att göra skolan strängare istället för mer anpassad till sina ever. Man väljer att inte utforma skolpolitiken till någonting som ska peppa upp och motivera. Vi måste få unga människor att se det verkliga värdet i utbildning.

Nu vill jag vända mig till dig som pluggar för at du måste och inte för att du vill. Jag vill vända mig till dig som är trött på allt vad skola heter och bara önskar att du kunde få ta dina betyg och gå ut i arbetslivet. Jag vill vända mig till dig som tycker att det är klart mycket roligare att festa än att plugga.
Du har hrt att du måste skaffa dig en utbildning för att få ett jobb, eller hur? Ju högre betyg du har ju fler jobbmöjligheter finnns det.... det stämmer, men det är inte den huvudsakliga anledningen till att du ska plugga. Om du vill bli en medborgare som blir syrd av samhället, skolka på. Om du vill bli en medborgare som är med och styr samhället (inte nödvändigtvis genom att bli politiker) så ta dina studier på allvar.
Lita inte på vad media säger til dig. Dem vill att du ska tycka och tänka på det sätt som är bekvämast för staten. Lita inte på vad våra eller andra länders politiker säger, dem vill bara få allt att låta bra. Och tro inte att någonting är sanning eller att någonting är lögn, ta reda på det! Du måste tänka kritiskt, men alla vill iinte ha ett folk som tänker kritiskt. Men snälla, sluta aldrig kritisera, sluta aldrig fråga!

Nu när ni har det här i huvudet... känns det lite ännus mer skrämmande att alliansen har bestämt sig för att komvux inte är en bra ide längre? Jag underar var det resonemanget grundas i????


tack för ordet!

Kommentarer
Postat av: Zamira

SÅ JÄÄÄÄÄVLA BRA!!!! RÄTT RÄTT RÄTT!!!

du och ska jag ska prata skola så fort som möjligt... <3<3<3<3 puss puss

Postat av: Zamira

höhö jag reklamade till och med dig på min blogg för jag tyckte det här va så bra, tänkte bara att du skulle veta det ^^



pössenull...RING MIG, du svara inte igårkväll :(

2008-07-29 @ 05:04:35
URL: http://roseforest.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback